Hru francouzského autora Georgese Feydeaua přeložil Michal Lázňovský a režijně upravil Václav Slanař.
Titul Dámský krejčí je rozverným příběhem lékaře, který s neobyčejnou invencí skrývá četné nevěry před svou důvěřivou manželkou a podezíravou tchyní. Aby svá milostná dobrodružství co nejvíce utajil, pronajme si pro schůzky byt - bývalou krejčovskou dílnu. Okolnosti ho ale přinutí předstírat, že je dámským krejčím. 
(http://www.dilia.cz/synopsis/show/id/674)

Divadlo autora hry Georgese Feydeaua uchvátilo už v dětství. První "hru" napsal údajně v šesti či sedmi letech a za studií na lyceu napsal několik hrdinských dialogů, které se však nedochovaly, jelikož mu je zabavil učitel. V době vojenské služby napsal první celovečerní komedii Dámský krejčí, která mu roku 1886 přinesla první velký úspěch. Pochválil ji i nejslavnější francouzský komediograf té doby Eugénne Labiche. Byl autorem i dalších divadelních her (Zajíc v pytli, Barillonova svatba, Champignolem proti své vůli, Pán loví!, Taková ženská na krku, Ten, kdo utře nos či vůbec nejúspěšnější komedie Dáma od Maxima). Na sklonku života se měl Georges Feydeau dočkat i filmové slávy. V roce 1918 zamýšlel napsat filmovou adaptaci Dámského krejčího pro Charlieho Chaplina. Trápily ho však stále těžší deprese, poruchy spánku, neschopnost koncentrace a záchvaty šílenství. V posledních pěti letech už nebyl schopen psát. Roku 1919 ho synové odvezli do sanatoria na periferii Paříže. Zde zemřel 5. června 1921.

OSOBY A OBSAZENÍ

Moulinot, lékař                                                                                     Míra HADRABA
Cornelia, jeho služka                                                                 Miluška BALOUŠKOVÁ
Yvonna, jeho žena                                                                                  Erika MADOVÁ
Madame Aigreville, její matka                                     Renata KUDĚJOVÁ KNETLOVÁ
Bassinet, pacient                                                                                        Míra KOŘÁN
Aubin, voják                                                                                          Roman CHYTIL
Zuzana, jeho žena                                                                      Lenka BŘICHÁČKOVÁ
Róza, jeho milenka                                                                         Kamila KLIMEŠOVÁ
Pomponette, prvá zákaznice v salónu                                               Kristýna ŠTĚCHOVÁ
Madame D´Herblay, druhá zákaznice v salónu                              Vlaďka HADRABOVÁ

Režisérem představení, tentokráte netradičně koncipovaném ve stylu del´arte, byl Václav SLANAŘ, jemuž režijně jako host, především po stránce koncepce divadelního žánru, vypomáhal zkušený Jiří ZIKMUND. V roli nápovědy, která tentokráte dostala prostor i ve vlastním představení, působila Helena Kolaříková a o zvukovou stránku hry se postaral Jarda HOLFELD. Po zesnulém Karlu Bulínovi se postu osvětlovače v domácích podmínkách ujal Josef Turek, externí zaměstnanec Městského domu kultury ve Strakonicích. Jeho funkci na zájezdových představení poté zastával sám režisér hry. Velice variabilní scénu navrhl Jiří ZIKMUND a realizoval ji vlastními silami Míra HADRABA.


PŘEHLED PŘEDSTAVENÍ

DATUM  MÍSTO PŘEDSTAVENÍ POZNÁMKA
28.únor 2012 Městský dům kultury Strakonice premiéra představení
4.březen 2012 Kulturní zařízení Dačice soutěžní představení v rámci přehlídky "Dačické kejklování"
5.březen 2012 Kulturní dům Horažďovice nesoutěžní představení v rámci západočeské přehlídky
11.březen 2012 jídelna ZŠ Radomyšl zájezdové představení
14.březen 2012 Městský dům kultury Strakonice repríza představení
17.březen 2012 Kulturní zařízení Olšany (KT) zájezdové představení
6.duben 2012 kinosál ve Volyni zájezdové představení
7.duben 2012 Kulturní zařízení Katovice zájezdové představení
27.duben 2012 Kulturní zařízení Škvořetice zájezdové představení
21.září 2012 Zámecká zahrada Čestice zájezdové představení
25.říjen 2012 Dům armády Tábor zájezdové představení
3.listopad 2012 Obecní sál Mojné (CK) zájezdové představení

Po dvojici obsahově podobných komedií z předešlých sezón se tentokráte soubor zaměřil jednak na námětově jiný žánr a jednak také na způsob provedení inscenace. Komedie provedená ve stylu del´arte nebyla na strakonických prknech v době dávno minulé ještě inscenována a chyběly i režijní a herecké zkušenosti s tímto žánrem. Proto soubor uvítal velmi úzkou spolupráci se souborem PIKI Volyně, který měl hru s tímto zaměřením před několika málo lety v repertoáru (Strniskova Goldoniáda). Hlavní ideu a dějovou kostru tedy postavil Jiří ZIKMUND, jenž se jako hostující režisér významnou měrou podílel na celkové koncepci hry.
Po roční pauze způsobené pracovními důvody se do nastudování hry pustila opět Erika MADOVÁ a po takřka čtyřech letech se po mateřské dovolené vrátila i Lenka BŘICHÁČKOVÁ. V průběhu divadelních zkoušek došlo k další drobné herecké rošádě a uvolněné místo Rózy přijala po roční odmlce u Scény mladých zkušená harcovnice Kamila KLIMEŠOVÁ. Takže jediným úplným novicem byl pouze Míra KOŘÁN, mladý herec bez jakýchkoliv předešlých hereckých zkušeností.
Ztvárnění komedie ve stylu del´arte bylo zprvu přijímáno diváckou veřejností s rozpaky, avšak s dalšími reprízovanými kusy dostávalo představení hravost a řada improvizačních prvků i herecká překvapení byla často oceňována potleskem na otevřené scéně.  

Přestože účast na XII.ročníku Dačického kejklování nevynesla kýžené doporučení na národní přehlídku, se třemi hereckými oceněními se hra stala nejúspěšnějším představením hned za postupujícími soubory (jedním z nich byla i hra Amant režiséra Petra Záleského, který Scénu mladých opustil před dvěma lety).
Nicméně netradičně pojatá komedie se dočkala řady dalších skvělých představení a stala se tak momentálně nejžádanějším kusem souboru ihned po nezapomenutelném Muži sedmi sester. Její reprízy se již stávaly skvěle zvládnutým divadelním uměním, kdy herci ctíce žánr komedie
del´arte si dokázali sami skvěle na jevišti hrát a nejednou tak aktivovat bránice diváků. A navíc v takřka nezměněné sestavě s jedinou výjimkou - za studii odcházející Kristýnou ŠTĚCHOVOU skvěle doslova ze dne na den ve dvojroli zaskočila Kamila KLIMEŠOVÁ.


OHLASY NA PŘEDSTAVENÍ

,, Dámský krejčí - kloubouk dolů. Do souboru fouknul čerstvý jižní ( tj. od Volyně) vítr a je to prima. Práci herců to povzbudilo, fakt bylo vidět, že jste na tom makali. Kostýmy, pohyb, vše nové u nás neokoukané. Byl jsem nadšený a bavil jsem se - díky. Myslím, že z Dačic pojedete pyšní a o spoustu chvály šťastnější. Gratuluju :-) Zálesák" (Petr Záleský na vzkazníku DS Čelakovský)

,,Improvizaci, o níž se píše v upoutávce na představení, jsem na jevišti neviděl. Pokud se odehrávala při zkouškách, pak se stala regulérní součástí textu."  
Vladimír Zajíc, porotce XII.ročníku Dačického kejklování)

,,Snaha vejít stylizací do komedie del´arte se trošku minula účinkem." ( Marie Kotisová, porotkyně XII.ročníku Dačického kejklování )

,,Vy v podstatě hrajete klasického Feyedauova Dámského krejčího. Přestože Cornélie překrásnou úvodní fistulí měla možná povznést hru do jiné roviny, po deseti minutách se představení vrátilo ke klasické komedii a styl del´arte prezentovalo možná již jen výrazné líčení." ( Milan Schejbal, porotce XII.ročníku Dačického kejklování )

,, Nedělní dopoledne na XII.ročníku Dačického kejklování patřilo Scéně mladých při DS Čelakovský Strakonice, která nastudovala komedii G. Feydeaua Dámský krejčí. Klasickou slavnou situační komedii, která v divadelní historii přežila nejeden experiment, a to už za autorova života (nastudována výhradně muži atp.). Strakoničtí dopředu avizovali pojetí ve stylu komedie dell´arte, což v divácích vzbudilo napjaté očekávání: půjde o typické lazzi (gagy), improvizace, kostýmy, postavy, stylizaci, které jsou právě pro komedii dell´arte typické? Ukázalo se však, že soubor se sice komedií dell´arte inspiroval, ale jen částečně a nikoli důsledně a komedie situační se stejně ve své podstatě prosadila. O improvizaci v pravém slova smyslu nemohla být ani řeč, přetrvalo jen snad několik aktualizací vzešlých ze zkoušek. Některé postavy byly ozvláštněny líčením a kostýmem (doktor, jeho žena, tchyně…), některé i posazením hlasu (služka, doktorova manželka), ale to vše bez patřičného opodstatnění, jelikož to samotná jevištní realizace nezdůvodnila a zůstalo jen u vnějšího efektu. A tak nejpřesvědčivějším dojmem působily postavy doktora (Míra Hadraba, jeden z nejzdařilejších hereckých výkonů celé přehlídky), tchyně (Renata Knetlová Kudějová) a Zuzany (Lenka Břicháčková), které byly vedeny „pouze“ v duchu klasické situační komedie. O rozpačité režii svědčí i to, že např. druhé jednání hry nebylo komedií dell´arte poznamenáno vůbec a přesto se publikum bavilo nejvíce. Celkově řečeno zůstal soubor kdesi mezi situační komedií a komedií dell´arte, paradoxem je, že by stačilo na několika místech ubrat v expresivní stylizaci postav a byli bychom svědky poměrně zdařilé situační komedie, která by nás v duchu feydauovské poetiky pobavila." ( Amatérská scéna, Dačické kejklování suma sumárum, 2/2012, autor -ps-)

,, Zdravím Vás všechny a přeji hodně tvůrčí činnosti. Bylo mi potěšením vidět vaší úžasnou komedii Dámský krejčí v domě Armády v Táboře. Úžasně jsem se bavila, vašemu výkonu tleskám ještě teď. Dlouho jsem se takto nepobavila.Prostě dílo se zdařilo.:-)" ( pisatelka Jana na vzkazníku DS Čelakovský )


FOTOGALERIE


Fotografie autora Františka Bureše převzaty z odkazu http://www.mojefoto.estranky.cz/fotoalbum/xii.-dacicke-kejklovani--nedele-4.-brezna/

PLAKÁT K PŘEDSTAVENÍ KE STAŽENÍ

PŘEDNÍ STRANA PROGRAMU K PŘEDSTAVENÍ KE STAŽENÍ

ZADNÍ STRANA PROGRAMU K PŘEDSTAVENÍ KE STAŽENÍ

DALŠÍ FOTOGRAFIE ZE ZKOUŠEK


ZPRÁVY Z DENNÍHO TISKU


( Listy Strakonicka  ze dne 13.února 2012 )


OCENĚNÍ ČLENŮ SOUBORU




( Upoutávka na soutěžní představení na XII.ročníku Dačického kejklování, autor Miroslav Dobeš, Jindřichohradecká televize)


DALŠÍ ZPRÁVY Z DENNÍHO TISKU



( Listy Strakonicka  ze dne 9.března a 3.dubna 2012 )




( Listy Strakonicka  ze dne 12.března 2012, redaktor Petr Škotko )




( Týdeník Strakonicko, ročník IV, číslo 11, ze dne 14.března 2012 )


FILMOVÁ UPOUTÁVKA NA PŘEDSTAVENÍ
( převzato z vysílání Strakonické televize ze dne 20.února 2012 )

http://www.youtube.com/watch?v=36KgSoW6itY&feature=player_embedded


CELÉ PŘEDSTAVENÍ (ČÁST 1 AŽ ČÁST 5) NAJDETE NA YOU TUBE NA ADRESÁCH (VIZ.NÍŽE) :

http://www.youtube.com/watch?v=BwNwZS3bZuk&feature=player_detailpage

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uCBzmDp--z8

http://www.youtube.com/watch?v=HfqmXcsKXfQ&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=-aeJlAP2CsA&feature=player_detailpage

http://www.youtube.com/watch?v=UemxoiBePuA&feature=player_detailpage


( publikováno na You Tube s datem vložení 11. až 12.března 2012, autor Tomáš Břicháček )



ZPĚT NA ODEHRANÁ PŘEDSTAVENÍ